Ducati.org forum banner

Benodigde aanhaalmoment specificaties voor wielwissel M1200s

1 reading
16K views 2 replies 2 participants last post by  Shazaam!  
#1 ·
In de hoop dat iemand me kan helpen - heb nieuwe banden nodig voor mijn '18 M1200s, maar voordat ik ga trekken

Ik heb een paar vragen en heb de aanhaalmomenten nodig voor de voor- en achterwielmoeren, enz.

Bij het verwijderen van het voorwiel - remklauwen verwijderen, asmoer losdraaien en verwijderen, dan de klembouten losdraaien? Zodra de moer is verwijderd en de klembouten zijn losgedraaid, de as en het wiel verwijderen. In omgekeerde volgorde terugplaatsen - volgorde van de klembouten? Heb aanhaalmomenten nodig voor remklauw bouten, asmoer en klembouten.

Achterwiel - clip verwijderen, moer verwijderen. Heb aanhaalmoment nodig voor het terugplaatsen.

Wat ben ik vergeten?

Bij voorbaat dank!
 
#2 ·
Voorwiel verwijderen

Neem eerst de grote eindmoer eraf. Dan kunt u de as-klembouten op de vorken losdraaien.

Er is een gereedschap dat in het rechteruiteinde van de as past en in de gereedschapskist zit. Het ziet eruit als een kort stuk buis met een paar gaten erin en een paar pinnen die aan de tegenoverliggende kant uitsteken.

Steek dit in de rechterkant van de as en wrik en draai de as eruit met een staaf of schroevendraaier door een van de gaten. De pasvorm van de as in de voorwiellagers is nauwsluitend. Het helpt om het gewicht van het wiel te ondersteunen terwijl u de as eruit schuift. Indien nodig kunt u een deuvel van hout of plastic maken om de as van de linkerkant eruit te tikken.

Voorwiel installatie

Als u de juiste installatievolgorde voor het voorwiel niet volgt, kunt u de vooras verkeerd uitlijnen in de vorken, wat ongewenste wrijving in de vorkbuizen en vreemde handling veroorzaakt. Wees ook bijzonder voorzichtig bij het aandraaien van de klembouten - de Ducati-as is dunwandig en zal ovaal worden als deze bouten te vast worden aangedraaid.

U kunt een deuvel die vanaf de linkerkant is geplaatst gebruiken om het wiel in positie te houden. Breng anti-seize of vet aan op de as en steek deze vervolgens van de rechterkant (van de motor) in. Om schade aan de dunwandige as te voorkomen, tikt u deze voorzichtig in en draait u deze met het speciale gereedschap uit uw Ducati-gereedschapskist. Zodra deze erin zit, lijnt u de gaten in de as uit met de gaten in de asklemmen, zodat de doorlopende gaten toegang met een schroevendraaier mogelijk maken tot de compressieklepverstellers.

De meest voorkomende fout die hier wordt gemaakt, is om op dit punt gewoon alles vast te draaien. In plaats daarvan is hier de juiste volgorde om ervoor te zorgen dat de vorken zijn uitgelijnd.
  1. Draai de twee RECHTER asklembouten tijdelijk vast zodat u de asmoer kunt aandraaien.
  2. Plaats de (linker) 28 mm asmoer en draai deze vast (63 N·m).
  3. Draai vervolgens de twee LINKER asklembouten vast (19 N·m).
  4. Plaats nu de remklauwen terug met de juiste draaimomentinstelling (43 N·m).
  5. Draai nu de twee RECHTER asklembouten los.
  6. Haal de motor van de paddockstandaard en veerkracht de vering op en neer totdat u er zeker van bent dat de rechtervork naar de juiste (neutrale) positie langs de as is verschoven. Het maakt het gemakkelijker om de vering samen te drukken als u de achterrem ingedrukt houdt bij het schommelen van de motor naar voren. Gebruik de voorrem niet.
Als dit klaar is, draait u de twee RECHTER asklembouten vast op 19 N·m, sluit u de kilometertellerkabel weer aan en bent u klaar.
 
#3 ·
Draaimoment specificatie achterwielmoer (± 5 %)

Diavel, Monster 1200, Multistrada 1200, SBK 1098, SBK 1198, SBK 1199 Panigale, SBK 1299 Panigale, Streetfighter 1098, 2017 Supersport gebruiken allemaal een 55 mm moer. Draai deze moer aan met 230 ± 11 N·m. (170 ± 9 lb·ft)

Belangrijk: Er moet vet worden aangebracht op de asdraden en de onderkant van de moer om het juiste hierboven vermelde koppel te bereiken.

De juiste methode is om aan te draaien tot de lagere waarde en te controleren of het gat in de moer is uitgelijnd met een van de gaten in de as. Draai de moer vervolgens verder aan om de uitlijning te bereiken.

Als u de moer onjuist aandraait tot een onbekende koppelwaarde en vervolgens losdraait om de uitlijning te bereiken, loopt u het risico een eindkoppel te bereiken dat onvoldoende is om te voorkomen dat het wiel heen en weer draait om zijn as.

Als de moer te weinig wordt aangedraaid, kan deze losraken, waardoor het wiel in zijn montage kan draaien en beschadigd kan raken door herhaalde acceleratie-/remimpactbelastingen die de vier gaten van de borgpennen aan de achterkant van het wiel ovaal maken. Er kan ook schade aan de asspindel optreden. Een losse moer zal ook losraken totdat deze wordt gestopt door de borgpen, dan de pen buigen en de moer vervormen. Het is een goed idee om de moerpositie met een stift te markeren, zodat u snel kunt zien of het wiel na een rit is verschoven.

Dit hoge koppel maakt de dop die u gebruikt nog belangrijker. In het bijzonder moet u het zeskantige eindvlak van de dop afdraaien als deze verzonken vlakken heeft. Anders krijgt u slechts gedeeltelijke aangrijping van de dopvlakken op de relatief dunne moer. U moet anticiperen op wegglijden en beschadiging van de moer.

Verwijdering achterwiel

Het achterwiel wordt vastgehouden met een 55 mm moer die kruiselings is geboord om een veiligheidsborgclip te accepteren die als veiligheidsmaatregel wordt geĂŻnstalleerd om verlies van de moer te voorkomen. Als de moer de laatste keer dat deze werd geĂŻnstalleerd niet correct is aangedraaid, kan de moer iets losser zijn geworden en de pen hebben vastgezet. Dit voorkomt dat de dop over de moer wordt geplaatst, dus het kan zijn dat u de pen moet afknippen of eruit moet wrikken.

U kunt verwachten dat de achterwielmoer ZEER moeilijk te verwijderen is, meestal vereist dit het gebruik van een slagschroevendraaier (of een lange verlenging) om hem los te krijgen. Na verloop van tijd lijkt het strakker te worden.

Een goede manier om te voorkomen dat het wiel draait tijdens het verwijderen van de moer, is om een ​​helper de achterremhendel met een normale kracht te laten bedienen. Wees voorzichtig, te veel kracht op de hendel kan de achterste hoofdcilinderbeugel breken, die het draaipunt is voor het achterrempedaal.

Nog steeds niet los? Haal een langere breekstang.