Draaimoment specificatie achterwielmoer (± 5 %)
Diavel, Monster 1200, Multistrada 1200, SBK 1098, SBK 1198, SBK 1199 Panigale, SBK 1299 Panigale, Streetfighter 1098, 2017 Supersport gebruiken allemaal een 55 mm moer. Draai deze moer aan met 230 ± 11 N·m. (170 ± 9 lb·ft)
Belangrijk: Er moet vet worden aangebracht op de asdraden en de onderkant van de moer om het juiste hierboven vermelde koppel te bereiken.
De juiste methode is om aan te draaien tot de lagere waarde en te controleren of het gat in de moer is uitgelijnd met een van de gaten in de as. Draai de moer vervolgens verder aan om de uitlijning te bereiken.
Als u de moer onjuist aandraait tot een onbekende koppelwaarde en vervolgens losdraait om de uitlijning te bereiken, loopt u het risico een eindkoppel te bereiken dat onvoldoende is om te voorkomen dat het wiel heen en weer draait om zijn as.
Als de moer te weinig wordt aangedraaid, kan deze losraken, waardoor het wiel in zijn montage kan draaien en beschadigd kan raken door herhaalde acceleratie-/remimpactbelastingen die de vier gaten van de borgpennen aan de achterkant van het wiel ovaal maken. Er kan ook schade aan de asspindel optreden. Een losse moer zal ook losraken totdat deze wordt gestopt door de borgpen, dan de pen buigen en de moer vervormen. Het is een goed idee om de moerpositie met een stift te markeren, zodat u snel kunt zien of het wiel na een rit is verschoven.
Dit hoge koppel maakt de dop die u gebruikt nog belangrijker. In het bijzonder moet u het zeskantige eindvlak van de dop afdraaien als deze verzonken vlakken heeft. Anders krijgt u slechts gedeeltelijke aangrijping van de dopvlakken op de relatief dunne moer. U moet anticiperen op wegglijden en beschadiging van de moer.
Verwijdering achterwiel
Het achterwiel wordt vastgehouden met een 55 mm moer die kruiselings is geboord om een veiligheidsborgclip te accepteren die als veiligheidsmaatregel wordt geĂŻnstalleerd om verlies van de moer te voorkomen. Als de moer de laatste keer dat deze werd geĂŻnstalleerd niet correct is aangedraaid, kan de moer iets losser zijn geworden en de pen hebben vastgezet. Dit voorkomt dat de dop over de moer wordt geplaatst, dus het kan zijn dat u de pen moet afknippen of eruit moet wrikken.
U kunt verwachten dat de achterwielmoer ZEER moeilijk te verwijderen is, meestal vereist dit het gebruik van een slagschroevendraaier (of een lange verlenging) om hem los te krijgen. Na verloop van tijd lijkt het strakker te worden.
Een goede manier om te voorkomen dat het wiel draait tijdens het verwijderen van de moer, is om een ​​helper de achterremhendel met een normale kracht te laten bedienen. Wees voorzichtig, te veel kracht op de hendel kan de achterste hoofdcilinderbeugel breken, die het draaipunt is voor het achterrempedaal.
Nog steeds niet los? Haal een langere breekstang.