Ducati.org forum banner

Het instrumentenpaneel gaat niet aan na het vervangen van de batterij.

4.9K views 7 replies 5 participants last post by  Bisto8874  
#1 ·
Hallo mensen. Eerste bericht hier.

Ongeveer een maand geleden merkte ik dat mijn fiets een lekke band had, dus besloot ik hem naar de dealer te brengen om hem te laten vervangen onder de verzekering die ik had afgesloten. Toen ik de dealer verliet, werd ik gebeld en kreeg ik te horen dat de schokdempers olie lekte en dat er overal olie zat. Denk eraan dat ik er met de fiets naartoe ben gereden nadat ik wat lucht in de achterband had gepompt. 1100 dollar later (nieuwe vorken en remblokken vanwege olielekkage) kreeg ik de fiets terug en reed ik ermee naar huis. Ze vertelden me dat ze problemen hadden met het opladen van de accu. Ik had eerder hetzelfde probleem en had de accu aan een druppellader gehangen. Ik besloot de accu te vervangen, want het is een van de eenvoudigste dingen die je met de meeste voertuigen kunt doen.
Ik haalde eerst de negatieve pool eruit en daarna de positieve pool, en vervolgens de beugel om de accu eruit te halen. Ik zette alles terug en startte de fiets. Ik merkte dat de fiets startte en liep, maar het instrumentenpaneel ging niet aan.
Ook merkte ik dat de koplampen niet aangingen. Ik dacht dat ik misschien een paar kilometer moest rijden om de ECU bij te laten trekken. Dat deed ik en niets. Ik liet hem een nacht staan en bracht hem de volgende ochtend naar de dealer.
Nu wil de dealer het instrumentenpaneel vervangen en beweert dat het is doorgebrand. In eerste instantie vertelden ze me dat het waarschijnlijk een doorgebrande zekering is. Ik kijk naar 2200 dollar en een beetje, aangezien de olie en de voorbanden ook vervangen moeten worden. Denk eraan dat de fiets er ongeveer 2 weken geleden was en niet meer dan 5 mijl had gereden.

Iemand ideeën?

#2 ·
Welk jaar is de motor? Ik neem aan Gen 1 of 2...

Heb je geprobeerd de batterij los te koppelen en deze ongeveer 10 minuten of langer los te laten (ook al is hij nieuw, zorg ervoor dat hij volledig is opgeladen), en hem dan weer aan te sluiten, ervoor zorgend dat de ABS + draad direct bovenop de + batterijdraad zit (en dan alle andere draden die je er mogelijk bovenop hebt aangesloten). Klinkt gek, maar deze motoren lijken erg kieskeurig te zijn met de batterijaansluiting, ik heb dit ervaren, net als verschillende mensen op het Diavel-forum.
Controleer en reinig ook alle zekeringen onder de stoel - uit mijn geheugen is de instrumentzekering een van de 10A-zekeringen, maar controleer ze allemaal.

Dit is misschien niet jouw probleem, maar het is het proberen waard, want het is gratis, gewoon wat van je tijd.

#3 ·
De andere mogelijkheid is een vuile of losse meerpins connector naar het dashboard als je zo diep wilt graven, dat is gebeurd bij een andere Gen 1 Diavel, diagnosemachine zei dat het de verbinding met het dashboard 'kwijt' was en meerdere CANBUS-fouten had, verwisseld voor een bekend werkend dashboard en maakte geen verschil en na het controleren van de bedrading en connectoren vele malen, had ik het bijna opgegeven toen ik probeerde alle vrouwelijke connectoren in het connectorblok met een juweliersschroevendraaier te tweaken om ze aan te spannen en alles werkte! Goedkope en gemakkelijke oplossing, alleen het vinden van het probleem was moeilijk!

#4 ·
Goeiedag fxtion, hoe hebben de suggesties van cs363 gewerkt?

Probleem opgelost?

Zekeringen kunnen er goed uitzien, maar het is het beste om de betreffende zekeringen eruit te halen en nieuwe erin te zetten - hielp een monsterrijder met een niet werkende koplamp, zekeringen zagen er onbeschadigd uit toen ze eruit werden gehaald, maar zodra er een reserve in werd geplaatst ..... hey presto ..... lichten werkten!

PS Ik haal mijn batterij er net als jij uit en heb geen problemen met iets. Ik heb geen Diavel, maar die zijn toch zeker niet zo gevoelig 🤔.

#6 ·
PS Ik haal mijn batterij er net als jij uit en heb geen problemen met iets. Ik heb geen Diavel, maar ze zijn toch zeker niet zo gevoelig 🤔.
Het is vreemd, maar ze zijn gevoelig, tenminste in Gen 1 & Gen 2 Diavels - er zijn heel veel berichten op de Diavel forums en MS met mensen die kleine problemen hebben gehad bij het vervangen van batterijen. Ik heb het zelf gehad waarbij je de batterij installeert en de instrumenten en lichten een driftbui krijgen en fouten gooien, maar je kunt dezelfde batterij loskoppelen en opnieuw aansluiten en hij werkt prima. Ga ervan uit...

#5 ·
Hallo mensen, ik weet niet hoe relevant dit is, maar als ik mijn instrumentenpaneel op de ST3 opnieuw installeer, zoemt de toerenteller ongeveer 15-20 seconden. Ik neem aan dat dit de CAN-bus is waarbij de instrumenten inchecken bij de CPU, dit is voordat ik zelfs de sleutel omdraai, aangezien er wat informatie is die alleen in de instrumenten wordt bewaard, zou dat gegevens over de contactsleutel en de druksensor kunnen zijn?
Maar heb nooit problemen gehad als het gezoem stopt, start gewoon zoals normaal.

#7 ·
Hallo fxtion,

Dealers zijn geneigd om onderdelen op fietsen te gooien in plaats van problemen op te lossen. Als je ervoor betaalt, wees er dan zeker van dat ze correct zijn. Is er een manier om het dashboard te testen?

Ik ben niet bekend met uw model/jaar, maar ik verzeker u dat mijn 21V4S Radar multi nog nooit een startaccu nodig heeft gehad bij het vervangen van een accu, of het aansluiten van mistlampen op de accupolen, of het aansluiten van een acculader, wat ik allemaal op de mijne heb gedaan zonder problemen, en ik ben geen auto-elektricien 👍

Oh, eentje vergeten, ik verloor een achterste schaalring die in de afgrond onder de accu was gegleden, moest hem er helemaal uithalen om de gladde ring terug te krijgen.....weer aangesloten zonder problemen.

Misschien hadden sommige eerdere Ducati-modellen vreemde elektronica in vergelijking met de huidige Audistrada-reeks, maar ik ken een Aprilia Caponord 1200-eigenaar die zijn dashboard loskoppelde en een wereld van pijn voor zichzelf creëerde, maar ik heb batterijen vervangen op dezelfde modelmotor zonder problemen.

Ik hoop dat de dealer het mis heeft....zijn alle connectoren in goede staat, niets losgeraakt of gedeeltelijk aangesloten? Zou een hoop kunnen besparen als het iets heel simpels is.....

👍